Jadłospis przyszłej mamy

Jadłospis przyszłej mamy

Jako przyszła mama na conajmniej 3 miesiące przed zajściem w ciążę powinnaś uważnie przyjrzeć się swojemu trybowi życia. Szczególną uwagę zwróć na to, aby całkowicie zapomnieć o jakichkolwiek nałogach - alkohol, papierosy nie są już dla Ciebie, kawę też należałoby wykluczyć lub szczególnie ograniczyć. Oblicz swoje BMI, zastanów się nad swoimi nawykami, jaki tryb życia prowadzisz?

Kobiety z nadwagą powinny starać się zrzucić nadmiar kilogramów, które w czasie ciąży mogą powodować groźne dolegliwości (np.cukrzyca ciążowa, nadciśnienie). Kobiety z niedowagą  lub ze zbyt niską masą tłuszczową powinny zwiększyć swoją masę ciała, ponieważ w czasie ciąży istnieje ryzyko niedożywienia lub innych powikłań, np. zbyt niska zawartość tkanki tłuszczowej która stanowi ochronę płodu może spowodowac problemy z zajściem w ciążę, nieprawidłowy rozwój dziecka, przedwczesny poród lub zaburzenia hormonalne.

Przyszłe mamy powinny zatem skupić się na regularnym i odpowienio zbilansowanym odżywianiu. Ważne są stałe godziny posiłków, jak również to, co wchodzi w ich skład oraz ilości pożywienia. Jednym z najważniejszych składników diety przyszłej mamy jest kwas foliowy (wit. B9), który należy dostarczyć z pożywieniem jednak mimo wszystko należy skonsultować się ze swoim ginekologiem i przyjmować tabletki z jego zawartością, gdyż jest to najlepiej przyswajalna jego forma. W pożywieniu kwas foliowy znajduje się m.in. w szpinaku, sałacie, drożdżach, jajach i bananach. Potrzebne może okazać się także przyjmowanie innych preparatów witaminowych, o czym zdecyduje Twój lekarz, ponieważ w czasie ciąży organizm czerpie składniki odżywcze, które wcześniej zostały w nim zmagazynowane.

Następnym bardzo ważnym punktem powinno być sprawdzenie poziomu żelaza, ktorego niedobór odpowiada m.in. za poronienia i anemię. Produkty zawierające żelazo to głównie czerwone mięso, produkty pełnoziarniste i żóltka jaj. Najlepsza jego przyswajalnosć wykazuje się w połączeniu z witaminą C, dlatego też posiłki zawsze należy łączyć z produktami bogatymi w tą witaminę. Może to być np. sok ze świeżo wyciśniętych pomarańczy lub surówka warzywna.

Kobiety planujące ciążę skupiając się często na zawartości kwasu foliowego w produktach zapominają jak ważne dla organizmu ich i ich dziecka jest utrzymanie odpowiedniego poziomu wapnia i białka w jadłospisie. Dlatego też kolejnymi produktami polecanymi są chude mięso, produkty nabiałowe (jednak nie te chude, ani tłuste tylko półtłuste) czyli mleko, kefiry, jogurty naturalne.

Przy odpowiednio zbilansowanym odżywianiu nie sposób jest pominąć także warzywa i owoce, które dostarczają niezbędnych do funkcjonowania i tworzenia się nowego organizmu witamin i składników mineralnych. Korzystajmy zatem z dobrodziejstw natury i wybierajmy sezonowe warzywa i owoce. Witamina E nazywana jest od wieków witaminą młodości i płodności. Zawarta jest w oliwie z oliwek, wszelkich olejach (np. lnianym), jednak przy zakupie zwracaj uwagę na sposób produkcji. Dobry olej czy oliwa powinien być jak najmniej oczyszczony, przechowywany w ciemnej butelce i tłoczony na zimno. Postaw także na pestki słonecznika czy dyni, orzechy i owoce suszone, które uzupełniają dietę w cenne składniki (jak cynk, magnez) i wzbogacają smak potraw.

Przykładowy jadłospis dla przyszłej mamy

I śniadanie:

  1. Owsianka z malinami i migdałami
  2. Banan  1 szt.
  3. Herbata z pokrzywy

II śniadanie:

  1. Pieczywo graham z pastą z serka twarogowego ze szczypiorkiem, pieczoną piersią z kurczaka, sałatą i pomidorem
  2. Sok świeżo wyciskany z pomarańczy

Obiad:

  1. Ryż brązowy
  2. Filet z lososia gotowany na parze
  3. Brokuły gotowane na parze polane odrobiną oliwy z oliwek
  4. Surówka z marchwi z olejem lnianym
  5. Sok grejpfrutowy

Podwieczorek:

  1. Koktajl maślankowo – jagodowy

Kolacja:

  1. Wołowina duszona we własnym sosie z dodatkiem pestek dyni
  2. Kasza jaglana
  3. Sałatka z ogórka kiszonego i papryki czerwonej
  4. Herbatka z rumianku ze świezo startym imbirem

 

Katarzyna Koneczna

 Absolwentka Wyższej Szkoły Zdrowia, Urody i Edukacji na kierunku Dietetyka. Od pięciu lat pracuję również w Szpitalu Klinicznym im. H. Święcickiego UM w Poznaniu na stanowisku Dietetyka. Moja codzienna praca z wybitnymi specjalistami pozwala mi nabyć jakże cennego ogromnego doświadczenia. Uzyskałam także dyplom specjalisty Psychologii Żywienia. Dziedzina ta zainteresowała mnie ponieważ coraz więcej współczesnych badań wykazuje, że błędy żywieniowe jakie popełniamy wiążą się bezpośrednio ze stanem umysłu i zależne są od psychiki ludzkiej. Pracuję także poprzez stronę internetową dietetycyonline.pl co pozwala mi na dodatkowy kontakt z pacjentami bez wychodzenia z domu. Jeżeli macie Państwo problem związany z żywieniem lub chorobę dietozależną czy nurtują Państwa jakieś pytania, zapraszam! koneczna.katarzyna@wp.pl


Pin It


Komentarze

  • / piątek, 2014-04-25 14:35
    Pani Ago: zakazana bo? Bo tak piszą na opakowaniu?? Dr Agrawal raczej wie co mówi, potrafi przeprowdzić przez ciążę weganki co dla zwykłych ginekologów jest śmiertelnym zagrożeniem...
  • Mateusz
    / wtorek, 2014-03-25 16:13
    Właśnie w tej kwestii można znaleźć bardzo różne, skrajne, opinie specjalistów. Od przeciwwskazań do zaleceń. Np. ginekolog dr Preeti Agrawal, jest zdania, że pokrzywa jest dobra dla pań w ciąży i zaleca picie naparu z niej: http://m.onet.pl/styl-zycia/kobieta/dziecko/zywienie,b0nzs.
  • / wtorek, 2014-03-25 01:21
    HERBATA Z POKRZYWY?!?!Prosze sobie sprawdzic opakowanie herbaty z pokrzywy. Jest ABSOLUTNIE ZAKAZANA w ciazy!!!
    Super!!!