Co jeść przy wzmożonym wysiłku umysłowym?

Co jeść przy wzmożonym wysiłku umysłowym?

Podstawą diety przy wzmożonym wysiłku umysłowym są orzechy, które regulują działanie układu nerwowego. Doskonale uzupełniają zapotrzebowanie na magnez i witaminy z grupy B, które korzystnie wpływają na pracę mózgu, a także niwelują skutki długotrwałego stresu, który często towarzyszy w pracy. Orzechy są także doskonałym źródłem energii i stanowią wspaniały sposób na urozmaicenie przekąski w czasie przerwy na posiłek.

Takim dobroczynnym paliwem dla mózgu okazują się być też produkty pełnoziarniste, razowe jak np. pieczywo z pełnego przemiału, ryż brązowy, otręby, grube kasze czy makarony razowe. Dostarczają one węglowodanów złożonych, które nie powodują nagłego podniesienia się poziomu cukru we krwi, dzięki czemu nie odczuwamy nagłego zmęczenia. Są też bogatym źródłem m.in. witaminy B1, która wspomaga pamięć.

Na drugim miejscu produktów, które zalecane są przy intensywnej pracy umysłowej jest nabiał: sery twarogowe, żółte i mleczne napoje fermentowane ( kefir, maślanka, jogurt naturalny). Jest to bogate źródło fosforu, wapnia i wit. B2.

Warzywa strączkowe (fasola, soja, groch, soczewica, ciecierzyca i inne),kiełki wszelkiego rodzaju i nasiona słonecznika, dyni to źródło m.in. wit. B6, która pomaga w przyswajaniu się magnezu - pierwiastka służącego skupieniu i dobrej koncentracji na wykonywanej pracy.

Mięso ryb zawiera selen i cynk, dzięki którym w organiźmie człowieka zwiększa się wydzielanie endorfin, czyli hormonów wywołujących dobre samopoczucie i pozytywne nastawienie. Mięso zwierzęce natomiast dostarcza aminokwasu fenyloalaniny, która zostaje przekształcona w odpowiedzialne za pamięć  i koncentrację adrenalinę, noradrenalinę i dopaminę. W mięsie zwierząt znajduje się też tryptofan, to z niego w organizmie wytwarzana jest serotonina – hormon szczęścia służący obniżeniu napięcia i poziomu stresu oraz o działaniu wyciszającym.

Żyjąc w dużym napięciu, mając wiele pracy i obowiązków na głowie, wbrew panującej opinii, że kawa pomaga w koncentracji, powinniśmy wykluczyć ją z naszego jadłospisu, ponieważ to ona często powoduje niedobory magnezu w organizmie i może podnosić poziom hormonu stresu (kortyzolu). Tak samo jest z alkoholem. Dieta obfitująca w potrawy gotowe, fast-foody i wszystkie inne wysoko przetworzone niekorzystnie wpływają na zawartość składników odżywczych, jakich dostarczamy sobie wraz z pożywieniem. Zbyt niska wartość odżywcza dostarczanych produktów wpływa na stan odżywienia, a co za tym idzie m. in. na procesy zachodzące w naszym mózgu i pamięci.

I Śniadanie

  1. Banan 1szt.
  2. Pasta z makreli wędzonej z oliwą z oliwek i pomidorem
  3. Pieczywo razowe z ziarnami słonecznika
  4. Herbata zielona

II Śniadanie (w czasie pracy)

  1. Maślanka naturalna z daktylami, orzechami włoskimii pestkami słonecznika
  2. Sok pomarańczowy

Lunch (w czasie pracy)

  1. Sałatka z makaronu razowego z filetem z kurczaka, pestkami dyni, brokułami , papryką czerwoną i kiełkami fasoli mung skropiona olejem lnianym
  2. Herbatka z dzikiej róży

Obiad

  1. Zupa z cieciorki i marchewki

Kolacja

  1. Pasta z sera twarogowego z rzodkiewką i kiełkami lucerny
  2. Pieczywo graham
  3. Ogórek zielony

 

Katarzyna Koneczna

 Dietetyk Katarzyna KonecznaAbsolwentka Wyższej Szkoły Zdrowia, Urody i Edukacji na kierunku Dietetyka. Od pięciu lat pracuję również w Szpitalu Klinicznym im. H. Święcickiego UM w Poznaniu na stanowisku Dietetyka. Moja codzienna praca z wybitnymi specjalistami pozwala mi nabyć jakże cennego ogromnego doświadczenia. Uzyskałam także dyplom specjalisty Psychologii Żywienia. Dziedzina ta zainteresowała mnie ponieważ coraz więcej współczesnych badań wykazuje, że błędy żywieniowe jakie popełniamy wiążą się bezpośrednio ze stanem umysłu i zależne są od psychiki ludzkiej. Pracuję także poprzez stronę internetową dietetycyonline.pl co pozwala mi na dodatkowy kontakt z pacjentami bez wychodzenia z domu. Jeżeli macie Państwo problem związany z żywieniem lub chorobę dietozależną czy nurtują Państwa jakieś pytania, zapraszam! koneczna.katarzyna@wp.pl


Pin It


Komentarze