Co jeść, gdy dopadnie nas przeziębienie?

Co jeść, gdy dopadnie nas przeziębienie?

Na czas choroby warto zrezygnować z dań pikantych, tłustych oraz gazotwórczych (np. rośliny strączkowe), ponieważ w takie dni organizm powinnien być wspomagany odpowiednią dietą, a nie dodatkowo obciążony.

Oprócz dostarczenia niezbędnych dla naszego organizmu pełnowartościowych białek, węglowodanów i tłuszczy, powinniśmy starać się, aby posiłki były niewielkie objętościowo, częste ale też o wysokiej wartości odżywczej. Co to znaczy? Chodzi o to, że jeśli nie mamy apetytu i ciężko jest cokolwiek przełknąć (gdy np. boli gardło) trudno jest dostarczyć wielu witamin i składników mineralnych, które pomogą dla naszego organizmu zwalczyć infekcję. Należy także zaniechać palenia tytoniu, który powoduje dużą utratę witaminy C, tak bardzo cennej przy wposmaganiu odporności i zwalczaniu infekcji czy wirusów. W celu uzupełnienia wit. C polecam lemoniadę pietruszkową (należy zmiksować pęczek natki pietruszki, sok z dwóch cytryn, dwie łyżki miodu, litr wody o temperaturze pokojowej, można dodać odrobinę startego korzenia imbiru). Bogate w witaminę C i naturalne bakterie fermentacji mlekowej (poprawiają trawienie) są kiszonki, więc jedzmy kiszone ogórki, kapustę badź pijmy z niej sok.

Podczas infekcji powinno się zwiększyć podaż płynów do ok. 3 litrów na dobę w zależności od tego, jak wysoką mamy goraczkę i jak długo ona się utrzymuje. Z dostępnych płynów powinniśmy wybierać przede wsztystkim wodę (najlepiej średniozmienralizowaną) i słabe napary np. z lipy (działanie wykrztuśne) bądź liści malin, które działają napotnie i przeciwbakteryjnie. Temperatura spożywanych płynów powinna być letnia, nigdy gorąca. Przy osłabieniu organizmu przeziębieniem lub przy osłabionej odporności szczególnie pomocnymi mogą być: naturalne soki z czarnej porzeczki, aronii lub czarnego bzu. Świetnie sprawdzają się także świeże soki z marchewki, buraka, jabłek, selera, które dostarczają wielu składników odżywczych, uzupełniają płyny i zaspokają pragnienie. Stanowoczo odradza się natomiast wypijanie kawy, bądź alkoholu, które działają odwadniająco, wypłukują składniki odżywcze z organizmu i mogą wchodzić w niepożądane interakcje z niektórymi lekami stosowanymi podczas przeziębienia.

W przypadku występowania gorączki nie powinno się jej nadmiernie zbijać, gdyż jest to odruch obronny organizmu, a gorączka mówi nam o tym, że organizm walczy z infekcją i wytwarza więcej ciałek odpornościowych. Również w przypadku silnego pocenia nie należy nadmiernie reagować, gdyż jest to sposób na naturalne ochłodzenie przegrzanego organizmu, należy zatem często i małymi łyczkami uzupełniać płyny.

Przy przeziębieniu polecam syrop z cebuli lub z czosnku. Pokrojone w plasterki cebule (lub wyciśniety przez praskę czosnek) zakrapiamy sokiem z cytryny, dodajemy miodu, mieszamy i gotowe. Do syropu z czosnku dolewamy jeszcze wodę. Czosnek jest też jak najbardziej polecany jako codzienny dodatek (nie tylko w chorobie) do potraw czy kanapek, past itp., gdyż jest to naturalny antybiotyk o działaniu antybakteryjnym.

Prawidłowa dieta przy przeziębieniu lub osłabieniu organizmu w czasie jesienno-zimowym powinna zawierać odpowiednie tłuszcze (tłuszcz rybi, oleje, oliwy). Tłuszcz rybi najlepiej aby pochodził ze świeżych ryb morskich, tj. łosoś, dorsz, pstrąg. Można też stosować w celu uzupełnienia kwasów tłuszczowych tran, czy kapsułki zawierające kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 dla tych osób, które smaku tranu i potraw rybich nie są w stanie zaakceptować.

Odpowiednio zbilansowany jadłospis powinien skupiać się nie tylko na wit. C, czy nienasyconych kwasach tłuszczowych ale musi zawierać pełnoziarniste produkty zbożowe, pełnowartościowe białko i odpowiednią ilość świeżych warzyw i owców, a stosowany codziennie pomoże nam ustrzec się choroby.

Pamiętajmy, że o prawidłowe odżywianie należy dbać nie tylko w czasie przeziębienia czy osłabienia organizmu ale przez cały rok. Na zdrowie!

Przykładowy jadłospis stosowany przy przeziębieniu

I śniadanie:

  1. Omlet z dwóch jaj z pomidorem i szpinakiem
  2. Pieczywo orkiszowe
  3. Napar z lipy

II śniadanie:

  1. Jogurt naturalny z przetartymi truskawkami
  2. Kiwi 1 szt.
  3. Sok z aronii i jabłek

Obiad:

  1. Zupa brokułowa
  2. Filet z indyka gotowany
  3. Buraczki gotowane
  4. Ziemniaki puree
  5. Sok z kiszonej kapusty

Podwieczorek:

  1. Pomarańcza 1 szt.

Kolacja:

  1. Dorsz pieczony w folii z cytryną, nacią pietruszki, marchewką i cukinią
  2. Sałatka z ogórka kiszonego i papryki
  3. Grzanki z chleba pełnoziarnistego z utartym czosnkiem
     

Katarzyna Koneczna

 Dietetyk Katarzyna KonecznaAbsolwentka Wyższej Szkoły Zdrowia, Urody i Edukacji na kierunku Dietetyka. Od pięciu lat pracuję również w Szpitalu Klinicznym im. H. Święcickiego UM w Poznaniu na stanowisku Dietetyka. Moja codzienna praca z wybitnymi specjalistami pozwala mi nabyć jakże cennego ogromnego doświadczenia. Uzyskałam także dyplom specjalisty Psychologii Żywienia. Dziedzina ta zainteresowała mnie ponieważ coraz więcej współczesnych badań wykazuje, że błędy żywieniowe jakie popełniamy wiążą się bezpośrednio ze stanem umysłu i zależne są od psychiki ludzkiej. Pracuję także poprzez stronę internetową dietetycyonline.pl co pozwala mi na dodatkowy kontakt z pacjentami bez wychodzenia z domu. Jeżeli macie Państwo problem związany z żywieniem lub chorobę dietozależną czy nurtują Państwa jakieś pytania, zapraszam! koneczna.katarzyna@wp.pl


Pin It


Komentarze

  • / poniedziałek, 2017-10-16 18:17
    Jak będę wiedział że będę chory to wcześniej zrobię większe zakupy
  • / środa, 2014-04-30 19:45
    bardzo przydatne rady, nigdy nie wiedziałam co jeść w przypadku przeziębiania, zazwyczaj nie jadłam prawie nic bo nie miałam apetytu. Jedyne co wiedziałam co robić to to żeby łykać Engystol - żaden inny lek tak mi nie pomaga w walce z przeziębieniem,